به نام خدا
چه عواملی موجب شکست یا موفقیت استارت آپ ها می شوند؟
امروزه در حالی که کلماتی همچون استارت اپ ، شرکت نوپا و. را زیاد می شنویم و نمونه های موفقی از استارت آپ ها دیده ایم اما باید بدانیم طبق آمار جهانی حدود 90 درصد شرکت های نوپا شکست می خورند و نمی توانند به مسیر خود ادامه دهند. بزرگ ترین چالش هر شرکت نوپا آینده ی آن و ریسک موفقیت می باشد.
در این مقاله سعی داریم به تعدادی از عوامل مرتبط اشاره کنیم پس اگر ایده استارت اپی در ذهن خود دارید این مقاله را از دست ندهید.
ایده
یکی از مهم ترین دغدغه های شرکت های نوپا لو رفتن ایده بنیان گذار و اجرا کردن توسط تیم دیگری می باشد. فرض کنید 6 ماه قبل از اینکه اسنپ به عنوان آژانس اینترنتی تصمیم می گیرد در شهر تهران فعالیت خود را شروع کند ایده توسط گروهی دیگر اجرا شود!
مدیریت
داشتن مدیریت و رهبری خوب یکی از نکات مهم در راهاندازی یک استارتاپ است. تصمیمگیری، برنامهریزی برای رسیدن به هدف گروهی و تشویق به سختکوشی از ویژگیهای یک مدیر مسئول و موفق است. بعبارتی یک رهبر ماهر و مجرب حتی قادر است یک ایدهی ضعیف را به موفقیت تبدیل کند.
تیم کاری
انتخاب و استخدام یک تیم کاری قوی از بین افراد مناسب باعث میشود که در روند کار با مشکلات کمتری روبهرو شوید چرا که با توجه به نقش مهم کارآفرینان در راهاندازی کسب و کار، اما آنها به تنهایی نمیتوانند کارهای بزرگ را انجام دهند. استخدام افراد مناسب بقای کسبوکار، ایجاد انگیزه و اجرای اهداف بزرگ را تضمین و بر عکس به کارگیری افراد نامناسب، بهترین تصمیمات را نابود میکند.
سرمایه و تأمین مالی
یکی دیگر از عوال مهم در موفقیت استارتاپ سرمایه اولیه آن است. همچنین عدم موفقیت در مدیریت جریان نقدی، مهمترین دلیل شکست کسبوکارهاست. امور مالی، امکانات و تجهیزات از مهمترین منابع مادی و از عوامل کلیدی موفقیت یک کسب و کار نوپا هستند.
برنامه ریزی و استراتژی مناسب
مرحله عملیات و اجرا
بطور کلی یک ایده زمانی ارزشمند است که قابل اجرا باشد. اگر طرح و ایدهتان بزرگ باشد اما در اجرا ضعیف باشید، تمام کسب وکارتان به خطر میافتد. همانطور که اگر با داشتن برنامهریزی مناسب و اجرای درست آن، پشتوانهی محکمی خواهید داشت و قدرت تشخیص کارهای قابل اجرا و غیر قابل بریتان قابل درک خواهد بود.
داشتن زمانبندی مناسب
یکی از عوامل مهم رقابتی که با وجود شلوغی و بینظمی بازار کار موجب برتری مشاغل نسبت به یکدیگر میشود زمانبندی مناسب است. به این معنی که راهاندازی همزمان یک استارتاپ بر اساس نیاز و امکانات موجود در بازار منجر به موفقیت زودهنگام آن خواهد شد.
مدیریت بحران
یکی از عمدهترین نقاط ضعف در راهاندازی یک استارتاپ عدم وجود مدیریت بحران است. این واقعیت که همواره در مسیر راهاندازی یک کسب و کار با مشکلاتی مواجه خواهیم بود اجتناب ناپذیر است و در این بین آنچه که حائز اهمیت است چگونگی رویارویی با آن بحران است. یک بحران کوچک میتواند یک کسبوکار را با شکست مواجه کند، بنابراین نحوهی مدیریت آن بسیار مهم میباشد.
بازاریابی
نحوهی عرضه و بازاریابی یک محصول و یا کسبوکار، از مهمترین عواملی است که بر تصمیم خرید مشتریان بسیار اثرگذار میباشد. یک کالا یا خدمات که با کیفیت پایین اما با بستهبندی و ظاهری جذاب و منحصربفرد عرضه میشود در مقایسه با محصول مرغوبی که عرضهای سادهای دارد گوی رقابت را خواهد ربود.
توسعه و پیشرفت
در نهایت برای رسیدن به موفقیت استارتاپ و پیشرفتی متعادل باید تمام مراحل کار و پیشرفتتان را زیر نظر داشته باشید. توسعهی سریع کسب و کار را ضعیف و توسعهی بسیار آرام منجر به رکود و سبقت رقیبان از شما میگردد.
نگاهی به موارد بالا و تشخیص نقاط ضعف یک کسب و کار موجب صرفهجویی در زمان و غلبه بر کمبود منابع میگردد.
چه عواملی موجب شکست یا موفقیت استارت آپ ها می شوند؟
چند نکته سئو برای بازاریابی استارت اپ ها
چگونه تیم اولیه استارت آپی خود را تشکیل دهیم؟
صنایع فوق العاده برای استارت اپ