به نام خدا

چگونه تیم اولیه استارت آپی خود را تشکیل دهیم؟

شروع و تاسیس یک شرکت نوپای ریسک بالایی دارد. با توجه به آمار نابودی حدود 90 درصد شرکت های استارت اپی ممکن است شما نیز به یکی از تبدیل شوید! برخی اعتقاد دارند تامین منابع مالی غیرصحیح یا حتی سرمایه اولیه زیاد به قولی پول پاشی در استارت اپ منجر به شکست آن می شود اما همه فعالین این کسب و کار اعتقاد دارند تیم اولیه نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست استارت اپ ها دارد.

تعهد کاری بالای موسسان کسب و کارها باعث می‌شود که در بسیاری از مواقع از استخدام و افزودن افراد جدید به تیم امنتاع کنند، ولی در نهایت تیم اولیه باید گسترش پیدا کند وگرنه هیچ‌گاه استارت‌آپ به موفقیت نمی‌رسد.

استخدام نیروی جدید کار همیشه یک چالش جدی برای شرکت های مختلف می باشد. گاهی شرکت های بزرگ که دپارتمان تخصصی منابع انسانی دارند وقت و هزینه ی زیادی برای جذب نیروی جدید کسب می کنند. در این مقاله سعی داریم تا با کمک تجربیات سایر کارآفرینان در زمینه تیم‌سازی آیتم‌هایی را که یک کارآفرین برای تشکیل نخستین تیم خود مورد توجه قرار دهند شرح دهیم.

1 تشخیص نیاز

باید در ابتدای مسیر مشخص کرد چه نیاز هایی داریم و سپس متناسب با آن نیروهای مورد نیاز خود را جذب کنیم. چه کسی مسئول بازاریابی است؟ چه کسی مدیر فنی و چه کسی مدیر سایت می باشد؟ بعد از تعیین موقعیت موسسان استارت اپ ها نیاز های آنان نیز مشخص شده و در قدم های بعدی می توان متناسب با نیاز ها افراد جدیدی جذب کرد.

2 نیروی جنگنده

اگر شرکت عظیمی همچون آمازون که در بیش از 30 کشور خدمات ارائه می دهد نیروی اشتباهی جذب کند در روند اصلی شرکت خلل عمیقی پیش نمیاید و معمولا قابل جبران می باشد. در شرکت های نوپا این مسئله اهمیت ویژه ای پیدا می کند چراکه در تیم اولیه که ممکن است فراتر از ده نفر نباشند یک نیروی نابلد می تواند صدمات جبران ناپذیری وارد کند! هنگامی که تصمیم به جذب یک نیروی جدید دارید باید به خوبی او را بشناسید. شناخت بیشتر منجر به کاهش ریسک می شود.

 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

کارآفرینان همچنین هنگام استخدام باید به این نکته توجه داشته باشند که فردی که قرار است به تیم اضافه شود فارغ از نقشی و رده سازمانی، مهارت‌ها، دانش و ارتباطاتی داشته باشد که در بلندمدت به نفع استارت‌آپ باشند. برای مثال ممکن است فردی تحصیلات دانشگاهی خیلی خوبی ندارد ولی در صنعت ارتباطات بسیار خوبی داشته و می‌تواند به توسعه استارت‌آپ کمک فراوانی کند. در این مورد ارتباطات فرد می‌تواند یک دارایی مهم برای استارت‌آپ بوده و ضعف وی در مدارج تحصیلی را جبران کند. در کل توجه به چهار عامل زیر برای استخدام افراد در یک استارت‌آپ ضروری است:

  • تجربه کاری در زمینه محصول و صنعت استارت‌آپ داشته باشد
  • شناخت کافی از آنها وجود داشته باشد
  • به حقوق کم قانع‌ باشد
  • به محصول و یا خدمتی که استارت‌آپ ارائه می‌دهد علاقه داشته باشد

4- استخدام متخصصان منابع انسانی، مالی و بازار

 

یک استارت‌آپ باید علاوه بر فعالیت در بازار همواره در حال رشد باشد. برای ورود به بازار و موفقیت، یک استارت‌آپ نیازمند متخصصان بازاریابی و فروش است. بحث فروش و بازاریابی نیازمند افرادی با انرژی بالا و دارای دانش بازاریابی است و یک کسب و کار نوپا نیاز دارد که چنین متخصصانی در تیم خود داشته باشد.

 

علاوه بر بحث فروش، استارت‌آپ برای توسعه و استخدام افراد جدید نیازمند یک فرد متخصص در زمینه منابع انسانی است. شاید استخدام یک متخصص خبره در زمینه منابع انسانی برای هر استارت‌آپی از لحاظ مالی به صرفه نباشد، ولی داشتن یک مشاور در این زمینه علاوه بر کاهش هزینه‌های حقوق ثابت می‌تواند به توسعه منابع انسانی استارت‌آپ کمک شایانی کند.

 

در کنار دو تخصص منابع انسانی و بازار، یک متخصص مالی برای مدیریت سرمایه نقدی در استارت‌آپ ضروری است. البته باید توجه داشته باشیم که مباحث حسابداری و مالیات خیلی پیچیده نبوده و یکی از اعضای اصلی با صرف اندکی وقت می‌تواند این پست را در سازمان بر عهده بگیرد، هرچند اگر این توانمندی در تیم استارت‌آپ وجود نداشته باشد استفاده از یک حسابدار پاره‌وقت در کنار هزینه نه‌چندان بالا، می‌تواند جلوی زیان‌های احتمالی و جریمه‌های سنگین مالیاتی را بگیرد.

 

5- کارمندان جدید وما دوستان خوبی نیستند

 

در بسیاری از اوقات موسسان استارت‌آپ‌ها سعی می‌کنند تا افرادی را استخدام کنند که به شخصیت خودشان نزدیکتر است. داشتن نظرات، شخصیت‌ها و ریسک‌پذیری‌های مختلف در استارت‌آپ ضروری است. البته باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که افراد جدید با فرهنگ استارت‌آپ و ارزش‌های تیم سازگار باشند.

 

این اشتباه به صورت ناخودآگاه و طبیعی در افراد اتفاق می‌افتد، مدیران همیشه علاقه دارند افراد نزدیک به شخصیت خود، همشهری و یا هم قومیت خود را استخدام کنند. حضور بیش از 1 نفر در پنل مصاحبه و یادآوری این موضوع که شایستگی‌ها و سازگاری افراد با ارزش‌های کسب و کار مهمترین موضوع در استخدام فرد جدید است، می‌تواند به کاهش بروز این اشتباه کمک کند.

 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

6- صبر و تامل موقع استخدام ، ولی هنگام اخراج نه

 

استخدام افراد در یک تیم استارت‌آپی کاری بسیار حساس است و باید وقت زیادی برای جستجو و مصاحبه با کاندیداهای مورد نظر صرف شود. شناخت کافی و دقت نظر در انتخاب فرد جدید از جمله نکات حیاتی در بحث گسترش تیم‌های استارت‌آپی است ولی وقتی صحبت اخراج است، قضیه فرق می‌کند.

 

مزیت رقابتی استارت‌آپ‌ها چابک بودن آنهاست. استارت‌آپ‌ها همانند کسب و کارهای بزرگ صاحب سرمایه مالی بزرگی نیستند و درست کار نکردن یک قسمت از تیم می‌تواند ظرف مدت کوتاهی کل تیم را نابود کند. به همین دلیل توصیه می‌شود برخلاف زمان استخدام، در تصمیم‌گیری برای اخراج افراد از تیم صبر زیادی نداشته باشیم. اگر کسی را استخدام کردیم و متوجه شدیم که به هر دلیلی قابلیت ادامه همکاری با او را نداریم برای خروج او از تیم نباید زمان زیادی صرف کنیم.

 

7- در انتخاب شرکای جدید بیش از استخدام افراد جدید وقت صرف کنید

 

همانند افراد جدید و حتی بیشتر از آنها، وقتی یک شریک جدید برای استارت‌آپ انتخاب می‌شود باید زمان صرف بررسی تمام جوانب کار شود. یکی از سوالاتی که لیندرد گرید از کارآفرینانی که شریک جدید پیدا کرده‌اند می‌پرسد این است: "آیا تا به‌حال با او دعوا کرده‌ای؟" شناخت کافی از شریک کسب و کار بسیار مهم است. اینکه او در مواقع پرتنش و استرس‌زا چه رفتاری دارد بسیار حائز اهمیت است. مسلما یک استارت‌آپ دائما با موقعیت‌های بحرانی روبه‌رو است و رفتار هسته اصلی آن در این مواقع نقش تعیین‌کننده‌ای در عبور از بحران‌ها یا شکست در موقعیت‌های تنش‌زا دارد.

8- استفاده از ابزارهای روان‌شناسی

استخدام افراد در پست‌های مختلف نیازمند شناخت کافی از شخصیت آنها و تعیین پست سازمانی متناسب با شخصیت آنهاست. تحقیقات شرکت فوربس نشان داده است که 80 شرکت از 100 شرکت برتر دنیا هنگام استخدام از تست‌های شخصیت‌شناسی استفاده می‌کنند.

تست‌های MBTI، Big Five و DISC از جمله مشهورترین تست‌های شخصیت‌شناسی است که در سازمان‌ها استفاده می‌شود. این تست‌ها که به صورت رایگان در فضای مجازی وجود دارند و تفسیر نتایج آنها می‌توانند ارزیابی اولیه‌ای از فردی که قصد دارد به تیم‌ اضافه شود بدست می‌دهد.

 

 

 


استارت اپ خلاقانه یک ,استارت‌آپ ,استخدام ,تیم ,جدید ,  ,کسب و ,داشته باشد ,استخدام افراد ,افراد جدید ,منابع انسانی ,زمینه منابع انسانیمنبع

چه عواملی موجب شکست یا موفقیت استارت آپ ها می شوند؟

چند نکته سئو برای بازاریابی استارت اپ ها

چگونه تیم اولیه استارت آپی خود را تشکیل دهیم؟

صنایع فوق العاده برای استارت اپ

استارت اپ های مد و لباس ایران

الو پیک موفق در ایجاد 45 هزار شغل

در استارت اپ بازی چه ایده هایی وجود دارد؟

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

118فایل اسباب بازی پسرانه تخفیف دونی خرید انواع لوازم یدکی جرثقیل funny خوشمزه ترین مزه ها تو بهترین خرید رو از ما داشته باش خرید اینترنتی انواع کتاب فکر بکر